Культурологічний конструкт у сприйнятті персоносфери романних текстів Айріс Мердок

Aliona Matiychak

Анотація


Досліджено функціональне значення культурологічного конструкту в рецепції персоносфери романів Айріс Мердок. Аналізується комунікативна функція екфрастичних елементів, що формують персоносферу художнього тексту письменниці. Співвідношення авторської позиції та функцій наратора розглядається як складовий чинник художнього світу Айріс Мердок, в якому конструкт мистецтва відіграє специфічну комунікативну роль у створенні персоносфери її романів. Комунікація автора з читачем в романах Мердок відбувається опосередковано, через персонажів – експліцитних авторів цих творів. Персонажі її романів (літератор, письменник, лінгвіст, театральний режисер, художник) заторкують проблеми, що хвилюють саму письменницю: про долю митця, про роль мистецтва та духовних цінностей у середовищі, позбавленому духовності. Метатекстом для розуміння міркувань Мердок з окресленої проблематики слугують власні філософські есе та діалоги письменниці, в яких аргументується зв’язок мистецтва з моральним удосконаленням сучасної людини. Вербальний опис творів візуальних мистецтв у романах А. Мердок часто супроводжується естетичною оцінкою та водночас є втіленням окремих зображально-технічних прийомів (екфразиси-алюзії та екфразиси-ремінісценції), відображенням її власного мистецького світобачення, манери і стилю.

Ключові слова


Айріс Мердок; рецепція; культурологічний конструкт; персоносфера; екфразис

Повний текст:

PDF

Посилання


Gekman L. P. Personosfera traditsionnoi kul'tury: teoretiko-metodologicheskii aspekt [Personosphere of Traditional Culture: theoretical and methodological aspect]. Vestnik AltGTU, 2006, no. 1, p. 74–75. Available at: http://elib.altstu.ru/elib/books/Files/va2006_1/pdf/074_Gekman.pdf (accessed 15 July 2016). (in Russian).

Heneraliuk L. Ekfrazys u konteksti correspondance des arts [Ekphrasis in the context of correspondance des arts]. In: Ekfrazys: Verbal′ni obrazy mystetstva [Ekphrasis: Verbal images of Art]. Kyiv, 2013, pp. 199–214. (in Ukrainian).

Ivasheva V. V. Labirinty fantazii. Airis Merdok [Mazes of imagination: Iris Murdoch]. In: Angliiskie dialogi. Etiudy o sovremennykh pisateliakh [English dialogues. sketches about modern writers ]. Moscow, 1971, p. 379–429. (in Russian).

Islamova A. K. Stanovlenie i razvitie esteticheskoi sistemy I. Murdoch [Formation and development of I. Murdoch’s aesthetic system]. Filologicheskie nauki, 1990, no. 6. p. 30–41. (in Russian).

Cumming R. Velikie khudozhniki [Great artists explained]. Kharkiv, Belgorod, 2008, 112 p. (in Russian).

Kun N. Legendy i mify Drevnei Gretsii [Legends and Myths of Ancient Greece]. Saint Petersburg, 2008, 512 p. (in Russian).

Murdoch I. Dilemma Dzheksona [Jackson’s Dilemma]. Moscow, 2002, 350 p. (in Russian).

Murdoch I. Dovol'no pochetnoe porazhenie [A Fairly Honourable Defeat]. Moscow, 2004, 544 p. (in Russian).

Murdoch I. More, more [The Sea, the Sea]. Kyiv, 1995. 480 p. (in Russian).

Murdoch I. Chernyi prints [The Black Prince]. Moscow, 1977, 445 p. (in Russian).

Murdoch I., Remacle A. Dikaia roza. Letaite “Karaveloi” [An Unofficial Rose. Fly by “The Carvel”]. Kyiv, 1992, 416 p. (in Russian).

Murdoch I. Pod set'iu [Under the Net], Kharkiv, 2001, 320 p. (in Russian).

Mizinina I. N. Romany A. Merdok kontsa 60-kh – nachala 70-kh godov (Idei filosofii Platona v zerkale khudozhestvennoi struktury) [I. Murdoch’s novels of the late 60s early 70s (Ideas of Plato’s philosophy reflected in fiction structure)]. Extended abstract of PhD dissertation. Moscow, 1991, 16 p. (in Russian).

Nikoriak N. V. Avtentychnist′ kinostsenariiu iak suchasnoho literaturnoho tekstu [Authenticity of the screenplay as a modern literary text]. Chernivtsi, 2011, 240 p. (in Ukrainian).

Pavlychko S. D. Labirynty myslennia. Intelektual′nyi roman suchasnoï Velykobrytaniï [Maze of thought. Intellectual novel of contemporary Britain]. Kyiv, 1993, 104 p. (in Ukrainian).

Plato. Sobranie pochinenii [Collection of works]. Moscow, 1994, vol. 1, 860 p. (in Russian).

Khazagerov G. Personosfera russkoi kul'tury [Personosphere of Russian Culture]. Novyi mir, 2002, no. 1, p. 133–145. (in Russian).

Chervinska O. V., Zvarych I. M., Sazhyna A. V. Psykholohichni aspekty aktual′noï retseptsiï tekstu: teoretyko-metodolohichnyі pohliad na suchasnu praktyku slovesnoï kul′tury [Psychological aspects of actual text reception: theoretical and methodological view on the modern verbal culture]. Chernivtsi, 2009, 284 р. (in Ukrainian).

Chervinska O. V. Retseptyvna poetyka. Istoryko-metodolohichni ta teoretychni zasady [Receptive poetics: Historical-methodological and theoretical principles]. Chernivtsi, 2001, 56 p. (in Ukrainian).

Conradi P. Іris Murdoch: The Saint and the Artist. London, 1987, 328 p.

Dipple E. Іris Murdoch: Work for the Spirit. Chicago, 1982, 356 p.

Murdoch I. Art and Eros: A Dialogue about Art. In: Existentialists and Mystics. Writings on philosophy and literature. New York, 1999, pp. 464–495.

Murdoch I. Conceptions of Unity. Art. In: Metaphysics as a Guide to Morals. New York, 1993, p. 1–24.

Murdoch I. The Sacred and Profane Love Machine. New York, 1974, 327 p.

Tracy D. Іris Murdoch and Many Faces of Platonism. In: Іris Murdoch and the Search for Human Goodness. Chicago, London, 1996, pp. 54–75.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Гекман Л. П. Персоносфера традиционной культуры: теоретико-методологический аспект [Электронный ресурс] / Л. П. Гекман // Вестник АлтГТУ им. И. И. Ползунова. – 2006. – № 1. – С. 74–75. – Режим доступа : http://elib.altstu.ru/elib/books/Files/va2006_1/pdf/074_Gekman.pdf.

Генералюк Л. С. Екфразис у контексті correspondance des arts / Л. С. Гнералюк // Екфразис: Вербальні образи мистецтва : монографія / за ред. Т. Бовсунівської ; пер. з англ. І. Малішевської, з пол. та рос. Д. Литовченка. – К. : ВПЦ „Київський університет”, 2013. – С. 199–214.

Ивашева В. В. Лабиринты фантазии. Айрис Мердок / В. В. Ивашева // Английские диалоги. Этюды о современных писателях. – М. : Сов. писатель, 1971. – С. 379–429.

Исламова А. К. Становление и развитие эстетической системы А. Мердок / А. К. Исламова // Научн. докл. высш. шк. Филологические науки. – 1990. – № 6. – С. 30–41.

Камминг Р. Великие художники. Расшифрованные послания и символы в работах мастеров живописи / Р. Камминг ; [пер. с англ. Н. Скоробогатова]. – Харьков, Белгород : ООО „Книжный клуб”, 2008. – 112 с.

Кун Н. Легенды и мифы Древней Греции / Н. Кун. – СПб. : Издательский дом „Азбука-классика”, 2008. – 512 с.

Мердок А. Дилемма Джексона / А. Мердок ; [пер. с англ. И. Я. Дорониной]. – М. : ООО „Изд-во АСТ”, 2002. – 350 с.

Мердок А. Довольно почетное поражение : роман / А. Мердок ; [пер. с анг. М. Абушика]. – СПб. : Азбука-классика, 2004. – 544 с.

Мердок А. Море, море / А. Мердок ; [пер. с англ. М. Лорие]. – К. : БМП Борисфен, 1995. – 480 с.

Мердок А. Черный принц / А. Мердок; [пер. с англ. И. Бернштейн и А. Поливановой, послесл. Н. Демуровой]. – М. : Худож. лит., 1977. – 445 с.

Мэрдок А., Ремакль А. Дикая роза. Летайте „Каравелой” : романы / А. Мердок, А. Ремакль ; [пер. с англ. М. Лорие и франц. Л. Завьяловой ; сост. А. Литвиненко]. – К. : ИРИС, 1992. – 416 с.

Мердок А. Под сетью : роман / А. Мердок ; [пер. с англ. М. Лорие]. – М. : ООО „Издательство АСТ” ; Харьков : Фолио, 2001. – 320 с.

Мизинина И. Н. Романы А. Мердок конца 60-х – начала 70-х годов (Идеи философии Платона в зеркале художественной структуры) : автореф. дис. на соиск. учёной степени канд. филол. наук : спец. 10.01.05 „Литература стран Западной Европы, Америки и Австралии” / И. Н. Мизинина. – М., 1991. – 16 с.

Нікоряк Н. В. Автентичність кіносценарію як сучасного літературного тексту : [монографія] / Н. В. Нікоряк ; вступне слово О. Червінської. – Чернівці : Місто, 2011. – 240 с.

Павличко С. Д. Лабіринти мислення. Інтелектуальний роман сучасної Великобританії / С. Д. Павличко. – К. : Наук. думка, 1993. – 104 с.

Платон. Собрание починений : в 4 т. / Платон. – М. : Мысль, 1994. – Т. 1. – 860 c.

Хазагеров Г. Персоносфера русской культуры / Г. Хазагеров // Новый мир. – 2002. – № 1. – С. 133–145.

Червінська О. В. Психологічні аспекти актуальної рецепції тексту: Теоретико-методологічний погляд на сучасну практику словесної культури : науковий посібник / О. В. Червінська, І. М. Зварич, А. В. Сажина. – Чернівці : Книги–ХХІ, 2009. – 284 с.

Червінська О. В. Рецептивна поетика. Історико-методологічні та теоретичні засади : навч. посібник / О. В. Червінська. – Чернівці : Рута, 2001. – 56 с.

Conradi P. Іris Murdoch: The Saint and the Artist / P. Conradi. – London : Macmillan Press, 1987. – 328 p.

Dipple E. Іris Murdoch: Work for the Spirit / E. Dipple. – Chicago : University of Chicago Press, 1982. – 356 p.

Murdoch I. Art and Eros: A Dialogue about Art / I. Murdoch // Existentialists and Mystics. Writings on philosophy and literature. – New York : Penguin Books Ltd., 1999. – P. 464–495.

Murdoch I. Conceptions of Unity. Art / I. Murdoch // Metaphysics as a Guide to Morals. – New York : Penguin Books Ltd., 1993. – P. 1–24.

Murdoch I. The Sacred and Profane Love Machine / I. Murdoch. – New York : Viking Press, 1974. – 327 p.

Tracy D. Іris Murdoch and Many Faces of Platonism / D. Tracy // Іris Murdoch and the Search for Human Goodness / ed. M. Antonaccio, W. Schweiker. – Chicago; London : The University of Chicago Press, 1996. – P. 54–75.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2016 Aliona Matiychak

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Журнал публікує наукові роботи на умовах: Creative Commons Attribution 4.0 International License 

 

 

Pytannia literaturoznavstva
ISSN 2306-2908 
Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
2 Kotsiubynsky str., Chernivtsi 58012, Ukraine