(Авто)біографічна фальсифікація як знаряддя десакралізації канонічного автора (“Трагедія Артура” А. Філіпса)

Natalia Vysotska

Анотація


Унаслідок дії низки соціокультурних чинників біографічний піджанр „автор як персонаж” отримав величезне поширення в сучасній біографістиці, причому одним із найулюбленіших його „героїв” виступає центральна для західного канону (Г. Блум) постать В. Шекспіра. У романі „Трагедія Артура” (2011) Артур Філіпс, якого дедалі частіше називають серед найбільш значущих прозаїків США останніх років, веде з читачем витончену гру навколо культової фігури Шекспіра. Об’єкт гри – текст „невідомої” трагедії Шекспіра, поданий у книзі, що являє собою непересічну стилізацію під конвенції та мову єлизаветинської драми. Щодо основної частини роману, їй надано форму „Вступу” до п’єси, котрий містить історію появи „Трагедії Артура”, яка водночас є історією особистісного та професійного становлення протагоніста – письменника Артура Філіпса. Зроблено спробу проаналізувати стратегії романного втілення гострих проблем сучасної гуманітаристики, таких як інституціоналізація канону, механізми функціонування літературного культу, розмитість граней між оригіналом і копією/підробкою в добу електронних технологій, межі автофікціоналізації тощо. Актуальність цих питань забезпечує смислову та естетичну насиченість зухвало провокаційного експерименту Філіпса. 


Ключові слова


Вільям Шекспір; Артур Філіпс; піджанр „автор як герой”; постмодерністська гра; фальсифікація; канон; культ

Повний текст:

PDF

Посилання


Dubin B. Klassik – zvezda – modnoye imia – kul’tovaya figura: О strategiyakh legitimatsii kul’turnogo avtoriteta [Classic – star – trendy name – cult figure: on strategies of legitimation of cultural authority]. In: Kul’t kak fenomen literaturnogo protsessa: avtor, tekst, chitatel’. Moscow, 2011, pp. 324–330. (in Russian).

Pronkevych О. Shekspir i populiarna kul’tura [Shakespeare and popular culture]. In: Shekspirivs’kiy dyskurs. Zaporizhzhia, 2010, pp. 262–271. (in Ukrainian).

Urakova A. Vvedeniye [Introduction]. In: Kul’t kak fenomen literaturnogo protsessa: avtor, tekst, chitatel’. Moscow, 2011, pp. 3–20. (in Russian).

Franssen P., Hoenselaars T. The Author as Character: Defining a Genre. Introduction. In: The Author as Character: Representing Historical Writers in Western Literature. Madison, 1999, pp. 11–35.

Eagleton T. Literary Theory: An Introduction. Oxford, 1983, 248 p.

Encyclopedia of Contemporary Literary Theory. Approaches, Scholars, Terms. Toronto, 1994, 656 p.

Garber M. Shakespeare and Modern Culture. New York, 2008, 321 p.

Phillips A. The Tragedy of Arthur. New York, 2011, 368 p.

Shapiro J. Introduction. In: Shakespeare in America. An Anthology from the Revolution to Now. New York, 2014, pp. xix-xxxi.

Schlaeger J. Biography: Cult as Culture. In: The Art of Literary Biography. Oxford, 1995, pp. 54–70.

Wells S. Taking Random House for a Shakespearean Ride. The New York Review of Books, 2011, October 27, pp. 63–66.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Дубин Б. В. Классик – звезда – модное имя – культовая фигура: О стратегиях легитимации культурного авторитета / Борис Дубин // Культ как феномен литературного процесса: автор, текст, читатель : [коллективная монография] / oтв. ред. М. Ф. Надъярных, А. П. Уракова. – М. : ИМЛИ РАН, 2011. – С. 324–330.

 

Пронкевич О. Шекспір і популярна культура / Олександр Пронкевич // Шекспірівський дискурс : науковий збірник / відп. ред. Н. М. Торкут. – Запоріжжя : КПУ, 2010. – Вип. I. – С. 262–271.

 

Уракова А. П. Введение / Александра Уракова // Культ как феномен литературного процесса: автор, текст, читатель : [коллективная монография] / отв. ред. М. Ф. Надъярных, А. П. Уракова. – М. : ИМЛИ РАН, 2011. – С. 3–20.

 

Franssen P. The Author as Character: Defining a Genre. Introduction / Paul Franssen, Ton Hoenselaars // The Author as Character: Representing Historical Writers in Western Literature / ed. P. Franssen and T. Hoenselaars. – Madison : Fairleigh Dickinson UP, 1999. – P. 11–35.

 

Eagleton T. Literary Theory: An Introduction / Terry Eagleton. – Oxford : Blackwell, 1983. – 248 p.

 

Encyclopedia of Contemporary Literary Theory. Approaches, Scholars, Terms / gen. ed. I. Makaryk. – Toronto : University of Toronto Press, 1994. – 656 p.

 

Garber M. Shakespeare and Modern Culture / Marjorie Garber. – N.Y. : Pantheon Books, 2008. – 321 p.

Phillips A. The Tragedy of Arthur / Arthur Phillips. – N.Y. : Random House, 2011. – 368 p.

 

Shapiro J. Introduction / James Shapiro// Shakespeare in America. An Anthology from the Revolution to Now / ed. by J. Shapiro. – N.Y. : The Library of America, 2014. – P. xix–xxxi.

 

Schlaeger J. Biography: Cult as Culture / Jurgen Schlaeger // The Art of Literary Biography. – Oxford : Clarendon Press, 1995. – P. 54–70.

 

Wells S. Taking Random House for a Shakespearean Ride / Stanley Wells // The New York Review of Books, 2011. – October 27. – P. 63–66. 



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2015 Natalia Vysotska

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Журнал публікує наукові роботи на умовах: Creative Commons Attribution 4.0 International License 

 

 

Pytannia literaturoznavstva
ISSN 2306-2908 
Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
2 Kotsiubynsky str., Chernivtsi 58012, Ukraine