Інтермедіальність як жанротворчий фактор (кіносценарна специфіка “Київських фресок” Сергія Параджанова)

Natalia Nikoryak

Анотація


В інтермедіальному вимірі аналізується кіносценарна специфіка „Київських фресок” (1965) С. Параджанова. Визначається характер архітектонічно-композиційної організації кіносценарію, інтермедіальні чинники часопростору, персоносфери, зокрема її палімпсестність. Досліджуються екфрастичні елементи кіносценарного тексту. Порушується питання вектора його сприйняття, що переміщується від самого автора в рецептивну уяву читачів-глядачів. 


Ключові слова


С. Параджанов; „Київські фрески”; кіносценарій; композиція; інтермедіальність; екфрасис; палімпсест; рецепція

Повний текст:

PDF

Посилання


Bezklubenko S. D. Videolohiia. Osnovy teoriï ekrannykh mystetstv [Videology. Fundamentals of Screen Arts]. Kyiv, 2004, 328 p. (in Ukrainian).

Briukhovets′ka L. Fil′m iak rezul′tat chaklunstva [Movie as a Magic Design]. Den′, 3 June 2011, no. 95. Available at: http://www.day.kiev.ua/uk/article/kultura/film-yak-rezultat-chaklunstva (accessed 12 September 2013). (in Ukrainian).

Vaisshtain U. Porivniannia literatury z inshymy vydamy mystetstva: suchasni tendentsiï ta napriamy doslidzhennia v literaturoznavchii teoriï ta metodolohiï [Literature as Compared to Other Arts: Modern Tendencies and Trends of Research in Theory of Literature and Methodology]. In: Suchasna literaturna komparatyvistyka: stratehiï i metody. Kyiv, 2009, pp. 372–392. (in Ukrainian).

Vysloukh S. Literatura i vizual′nyi obraz. Prostir strukturnoï spil′nosti mystetstv [Literature and Visual Image. Field of Arts Structure Community]. In: Teoriia literatury v Pol′shchi: druha polovyna XX – pochatok XXI st. Kyiv, 2008, pp. 309–321. (in Ukrainian).

Dziuba I. Vin shche povernet′sia v Ukraïnu [He Will Come Back to Ukraine Once Again]. In: Serhii Paradzhanov: Zlet, trahediia, vichnist′: Tvory, lysty, dokumenty arkhiviv, spohady, statti, fotohrafiï. Kyiv, 1994, pp. 8–15. (in Ukrainian).

Zubavina I. B. Kinematohraf nezalezhnoï Ukraïny: tendentsiï, fil′my, postati [Cinematograph of Independent Ukraine: Trends, Movies, Figures]. Kyiv, 2007, 296 p. (in Ukrainian).

Kaida L. G. Intermedial'noe prostranstvo kompozitsii [Intermedial Space of Composition: monograph]. Moscow, 2013, 174 p. (in Russian).

Korohods′kyi R. “Rik zhyttia bilia dzherela natkhnennia” [“A Year of Life at the Source of Inspiration”]. In: Serhii Paradzhanov: Zlet, trahediia, vichnist′: Tvory, lysty, dokumenty arkhiviv, spohady, statti, fotohrafiï. Kyiv, 1994, pp. 59–95.

Lessinh H. E. Laokoon, abo Pro mezhi maliarstva i poeziï [Laocoon: or, The limits of Poetry and Painting]. Kyiv, 1968, 290 p.

Lotman Iu. M. Izbrannye stat'i: v 3 t. T.І. Stat'i po semiotike i tipologii kul'tury [Selected Articles: in three volumes. V. I. Articles on Semiotics and Typology of Culture]. Tallinn, 1992, 480 p. (in Russian).

Materialy do istoriï stvorennia stsenariiu “Kyïvs′ki fresky” [Materials on the History of “Kyiv Frescoes Script Creation]. In: Serhii Paradzhanov: Zlet, trahediia, vichnist′: Tvory, lysty, dokumenty arkhiviv, spohady, statti, fotohrafiï. Kyiv, 1994, pp. 111–148.

Mocherniuk N. D. Khudozhnii prostir u konteksti intermedial′nosti (poeziia ta obrazotvorche mystetstvo) [Art Space in the Context of Intermediality (Poetry and Fine Arts)]. Pytannia literaturoznavstva, 2013. no. 87, pp. 219–229. (in Ukrainian).

Muzei mystetstv im. Bohdana ta Varvary Khanenkiv: istoriia zibrannia [Bohdan and Varvara Khanenko Arts Museum: history of the collection]. Available at: http://www.khanenkomuseum.kiev.ua/ua/History/Historyofcollection.htm (accessed 12 September 2013). (in Ukrainian).

Nalyvaiko D. Literatura v systemi mystetstv iak haluz′ komparatyvistyky [Literature in the System of Arts as a Branch of Comparative Studies]. In: Literaturna teoriia i komparatyvistyka. Kharkiv, 2006, 366 p. (in Ukrainian).

Paradzhanov S. Kyïvs′ki fresky [Kyiv Frescoes]. In: Serhii Paradzhanov: Zlet, trahediia, vichnist′: Tvory, lysty, dokumenty arkhiviv, spohady, statti, fotohrafiï. Kyiv, 1994, pp. 96–110. (in Ukrainian).

Prosalova V. Intermedial′nist′ u systemi intertekstual′nykh zviazkiv [Іntermediality in the System of Intertextual Connections]. Aktual′ni problemy ukraïns′koï literatury i fol′kloru. Donetsk, 2010, no. 15, pp. 13–19. (in Ukrainian).

Profe O. O. Vzaimodeistvie literatury i zhivopisi v rannei dramaturgii Morisa Meterlinka [Interaction of Literature and Painting in the Early Plays of Maurice Maeterlinck]. PhD dissertation (Literatura narodov stran zarubezh'ia). St. Petersburg, 2005, 234 p. (in Russian).

Tishunina N. V. Metodologiia intermedial'nogo analiza v svete mezhdistsiplinarnykh issledovanii [Methodology of Interemedial Analysis in the Light of Interdisciplinary Research]. In: Metodologiia gumanitarnogo znaniia v perspektive XX veka. K 80-letiiu prof. M. S. Kagana. Materialy mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii. St. Petersburg, 2001, vol. 12, pp. 149–154. (in Russian).

Urtmintseva M. Ekfrazys iak retseptyvna ustanovka tekstu (do problemy orhanizatsiï khudozhn′oho prostoru) [Ekphrasis as A Text’s Receptive Aim (on the issue of art space organization)]. In: Ekfrazys: Verbal′ni obrazy mystetstva. Kyiv, 2013, pp. 47–62. (in Ukrainian).

Uspenskii B. Semiotika iskusstva [Semiotics of Art]. Moscow, 1995, pp. 167–212. (in Russian).

Fateeva N. A. Intertekst v mire tekstov: Kontrapunkt intertekstual'nost' [Inertext in the World of Texts: Counterpoint of Intertextuality]. Moscow, 2007, 280 p. (in Russian).

Freidenberg O. M. Mif i literatura drevnosti [Myth and Literature of Antiquity]. Moscow, 1998, 800 p. (in Russian).

Shahova K. O. Obrazotvorche my`stecztvo i literatura (Literaturno-kry`ty`chny`j nary`s) [Fine Arts and literature (critical essay)]. Kyiv, 1987, 195 p. (in Ukrainian).

Hansen-Löve А. Intermedialität und Intertextualität: Probleme der Korrelation von Wort und Bildkunst – am Beispiel der russischen Moderne. Wiener Slawistischer Almanach. Wien, 1983, Sbd. 11, pp. 291–360.

Calamity J. Conventions of ekphrasis. Available at: http://calamity.wordherders.net/archives/000422.html (accessed 12 September 2013).


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Безклубенко С. Д. Відеологія. Основи теорiї екранних мистецтв / Сергій Данилович Безклубенко. – К. : Альтерпрес, 2004. – 328 с.

 

Брюховецька Л. Фільм як результат чаклунства [Електронний ресурс] / Лариса Брюховецька // День. – 3 червня 2011 р. – № 95. – Режим доступу : http://www.day.kiev.ua/uk/article/kultura/film-yak-rezultat-chaklunstva.

 

Вайсштайн У. Порівняння літератури з іншими видами мистецтва : сучасні тенденції та напрями дослідження в літературознавчій теорії та методології / Ульріх Вайсшайн // Сучасна літературна компаративістика: стратегії і методи : антологія / [за заг. ред. Дмитра Наливайка]. – К. : Вид. дім „Києво-Могилянська академія”, 2009. – С. 372–392.

 

Вислоух С. Література й візуальний образ. Простір структурної спільності мистецтв / Северина Вислоух // Теорія літератури в Польщі: друга половина ХХ – початок ХХІ ст. : антологія текстів / [упоряд. Б. Бакули ; за заг. ред. В. Моренця] ; пер. з пол. С. Яковенка. – К. : Вид. дім „Києво-Могилянська академія”, 2008. – С. 309–321.

 

Дзюба І. Він ще повернеться в Україну / Іван Дзюба // Сергій Параджанов: Злет, трагедія, вічність : Твори, листи, документи архівів, спогади, статті, фотографії / [упоряд. Р. М. Корогодський, С. І. Щерба]. – К. : Спалах, 1994. – С. 8–15.

 

Зубавіна І. Б. Кінематограф незалежної України : тенденції, фільми, постаті / І. Б. Зубвіна. – К. : ФЕНІКС, 2007. – 296 с.

 

Кайда Л. Г. Интермедиальное пространство композиции : [монография] / Л. Г. Кайда. – М. : ФЛИНТА ; Наука, 2013. – 174 с.

 

Корогодський Р. „Рік життя біля джерела натхнення” / Роман Корогодський // Сергій Параджанов: Злет, трагедія, вічність : Твори, листи, документи архівів, спогади, статті, фотографії / [упоряд. Р. М. Корогодський, С. І. Щерба]. – К. : Спалах, 1994. – С. 59–95.

 

Лессінг Г. Е. Лаокоон, або Про межі малярства й поезії / Г. Е. Лессінг. – К. : Мистецтво, 1968. – 290 с.

 

Лотман Ю. М. Избранные статьи : в 3 т. Т.І. Статьи по семиотике и типологии культуры / Ю. М. Лотман. – Таллин : Александра, 1992. – 480 с.

 

Матеріали до історії створення сценарію „Київські фрески” // Сергій Параджанов: Злет, трагедія, вічність: Твори, листи, документи архівів, спогади, статті, фотографії / [упоряд. Р. М. Корогодський, С. І. Щерба]. – К. : Спалах, 1994. – С. 111–148.

 

Мочернюк Н. Д. Художній простір у контексті інтермедіальності (поезія та образотворче мистецтво) / Н. Д. Мочернюк // Питання літературознавства : науковий збірник / гол. ред. О. В. Червінська. – Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2013. – Вип. 87. – С. 219–229.

 

Музей мистецтв ім. Богдана та Варвари Ханенків : історія зібрання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.khanenkomuseum.kiev.ua/ua/History/Historyofcollection.htm.

 

Наливайко Д. Література в системі мистецтв як галузь компаративістики / Дмитро Наливайко // Літературна теорія і компаративістика. – Харків : Акта, 2006. – 366 с.

 

Параджанов С. Київські фрески : [сценарій] / Сергій Параджанов // Сергій Параджанов: Злет, трагедія, вічність: Твори, листи, документи архівів, спогади, статті, фотографії / [упоряд. Р. М. Корогодський, С. І. Щерба]. – К. : Спалах, 1994. – С. 96–110.

 

Просалова В. Інтермедіальність у системі інтертекстуальних зв’язків / Віра Просалова // Актуальні проблеми української літератури і фольклору : наук. зб. – Вип. 15 / [редкол. : В. А. Просалова (відп. ред.) та ін.] – Донецьк : Норд-Прес, 2010. – С. 13–19.

 

Профе О. О. Взаимодействие литературы и живописи в ранней драматургии Мориса Метерлинка : дисс. ... канд. філол. наук : 10.01.03 / Ольга Александровна Профе. – СПб, 2005. – 234 с.

 

Тишунина Н. В. Методология интермедиального анализа в свете междисциплинарных исследований / Н.В. Тишунина // Методология гуманитарного знания в перспективе ХХ века. К 80-летию проф. М.С. Кагана. Материалы международной научной конференции. – СПб. : Санкт-Петербургское философское общество, 2001. – Вып. 12. – С. 149–154.

 

Уртмінцева М. Екфразис як рецептивна установка тексту (до проблеми організації художнього простору) / Марина Уртмінцева // Екфразис : Вербальні образи мистецтва : [монографія] / за ред. Т. Бовсунівської ; пер. з англ. І. Малішевської, з пол. та рос. Д. Литовченка. – К. : ВПЦ „Київський університет”, 2013. – С. 47–62.

 

Успенский Б. Семиотика искусства / Борис Успенский. – М. : Языки русской культуры, 1995. – С. 167–212.

 

Фатеева Н. А. Интертекст в мире текстов: Контрапункт интертекстуальность / Наталья Александровна Фатеева ; [изд. 3-е, стереотипное]. – М. : КомКнига, 2007. – 280 с.

 

Фрейденберг О. М. Миф и литература древности / О. М. Фрейденберг ; [cост., подг. текстов, коммент. и послесл. Н. В. Брагинской; отв. ред. Е. М. Мелетинский . – 2-е изд., испр. и доп.]. – М. : Изд. фирма „Вост. л-ра” РАН, 1998. – 800 с.

 

Шахова К. О. Образотворче мистецтво і література (Літературно-критичний нарис) / К. О. Шахова. – К. : Дніпро, 1987. – 195 с. – (Бесіди про художню літературу).

 

Hansen-Löve А. Intermedialität und Intertextualität: Probleme der Korrelation von Wort und Bildkunst – am Beispiel der russischen Moderne / А. Hansen-Löve // Wiener Slawistischer Almanach. – Sbd. 11. – Wien, 1983. – S. 291–360.

 

Calamity J. Conventions of ekphrasis [Electronic resource] / Jane Calamity. – Available at : http://calamity.wordherders.net/archives/000422.html.

 



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2013 Natalia Nikoryak

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Журнал публікує наукові роботи на умовах: Creative Commons Attribution 4.0 International License 

 

 

Pytannia literaturoznavstva
ISSN 2306-2908 
Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
2 Kotsiubynsky str., Chernivtsi 58012, Ukraine