Рецептивний потенціал сцени з воротарем у трагедії Вільяма Шекспіра “Макбет”

Halyna Pastushuk

Анотація


Проведено (інтер)текстуальний аналіз третьої сцени другого акту трагедії Вільяма Шекспіра з метою виявлення в ній прихованих алюзій на середньовічну містерійну п’єсу „Зішестя в ад” і пов’язану з нею карнавальну традицію сценічного блазнювання. Шляхом аудіо-візуальної реконструкції зафіксованої у тексті театральної гри розкрито рецептивний потенціал сцени, на перший погляд „відірваної” від фабульної канви трагедії. Доводиться думка, що сцена з Воротарем являє реципієнту водночас трансцендентний і реалістичний виміри п’єси. Загострення есхатологічних мотивів через проведення прихованих паралелей „Макбет – диявол”, „диявол – Воротар”, „Макбет – Воротар” засобами інтертекстуальної гри стає визначальним для „локалізації” сюжету трагедії в театральному часопросторі Лондона поч. XVII cт. та її стереоскопічної рецепції сучасниками Шекспіра.


Ключові слова


Шекспір; рецепція; блазень; містерійна драма; інфернальна сцена

Повний текст:

PDF

Посилання


Klekovkin O. Sakral′nyi teatr: Geneza. Formy. Poetyka. (Strukturno-typolohichne doslidzhennia) [Sacred Theatre: Genesis. Forms. Poetics. (Structural and typological analysis)]. Kyiv, 2002, 272 p. (in Ukrainian).

Pastushuk H. Blazen′ iak interpretator: Shekspir i suchasnist′ [Fool as Interpreter: Shakespeare and the Present Time]. Pytannia literaturoznavstva, 2006, no. 72, pp. 260–273. (in Ukrainian).

Pastushuk H. Ielyzavetyns′ki blazni iak retseptyvnyi potentsial Shekspirovoï dramy [Elizabethan fools as a receptive potential of Shakespeare’s drama]. Shekspirivs′yi dyskurs, 2011, no. 2, pp. 114–140. (in Ukrainian).

Pastushuk H. Stsenichni prototypy blaznia v anhliis′kii alehorychnii drami XIV–XVI st. [Stage Prototypes of Fool in English Allegoric Drama of the 14th–16th c.]. Literaturoznavchi obriï. Pratsi molodykh uchenykh, 2009, no. 14, pp. 153–160. (in Ukrainian).

Pastushuk H. Transpozytsiia bibliinoho durnia i fol′klornoho blaznia v anhliis′kii literaturi pizn′oho Seredn′ovichchia [Transposition of the Biblical Fool and Folklore Jester in English literature of the late Middles Ages]. Pytannia literaturoznavstva, 2005, no. 69. – pp. 198–208. (in Ukrainian).

Torkut N. Trahichne kreshchendo Shekspirovoï muzy In: V. Shekspir. Trahediï [The Tragic Crescendo of Shakespeare’s Muse]. Kharkiv, 2004, pp. 3–38. (in Ukrainian).

Chervins′ka O. Spetsyfika paradyhmy „teatral′nyi retsypiient” [The Specifics of ‘Theatre Recipient’ Paradigm]. In: Psykholohichni aspekty aktual′noï retseptsiï tekstu: Teoretyko-metodolohichnyi pohliad na suchasnu praktyku slovesnoï kul′tury. Chernivtsi, 2009, pp. 93–100. (in Ukrainian).

Shekspir V. Tvory : v 6 t. [Works of W. Shakespeare in six volumes]. Kyiv, 1986, vol. 5, 693 p. (in Ukrainian).

Shekspir V. Tragedii. Sonety [W. Shakespeare. Tragedies. Sonnets]. Moscow, 1968, 733 p. (in Russian).

Busby O. M. Studies in the Development of the Fool in the Elizabethan Drama. London, 1923, 87p.

The Complete Works of W. Shakespeare. Kent, 1999, 1263 p.

Cooper H. Shakespeare and the Medieval World. London, 2010, 272 p.

Cooper H. Shakespeare and the Middle Ages [Inaugural Lecture Delivered 29 April 2005]. Cambridge, 2005, 38 p.

Cooper H. Shakespeare and the Mystery Plays. In: Shakespeare and Elizabethan Popular Culture, ed. Stuart Gillespie and Neil Rhodes. London, 2006, pp. 18–41.

Cox J. D. The Devil and the Sacred in English Drama, 1350–1642. Cambridge, 2000, 257 p. Available at: http://ebooks.cambridge.org/chapter.jsf?bid=CBO9780511483271&cid=CBO9780511483271A017 (accessed 15 October 2012).

Drake J.A. Macbeth. In: Shakespeare Notes. Available at: http://www.limbsofalarbus.com/2011/11/current-status-of-notes-list.html#!/ (accessed 15 October 2012).

Eckhardt E. Die Lustige Person Im Älteren Englischen Drama (Bis 1642) [FACSIMILE: Untersuchungen und Texte aus der deutschen und englischen Philologie. Bd. XVII]. Berlin, 1902, 478 p.

Everyman and Medieval Miracle Plays. London, 1970, 283 p.

Gurr A. The Shakespearean Stage 1574–1642. Cambridge, 1999, 280 p.

Pollard A. W. English miracle plays, moralities, and interludes; specimens of the pre-Elizabethan drama. Available at: http://www.ebooksread.com/authors-eng (accessed 15 October 2012).

Schreyer K. “Here’s a knocking indeed!”: Macbeth and the Harrowing of Hell. In: The Upstart Crow (January 1, 2010). Available at: www.thefreelibrary.com (accessed 15 October 2012).

The Towneley Plays. Available at: http://blocksclass.com/libr/TownleyPlays.htm (accessed 15 October 2012).

Wickham G. Hell-Castle and its Door-Keeper. In: Shakespeare Survey, Volume 19: Macbeth. Cambridge, 1966. – Available at: http://cco.cambridge.org/extract?id=ccol0521064325_CCOL0521064325A007 (accessed 15 October 2012).

The York Cycle, 48 Anonymous Plays. Available at: http://machias.edu/faculty/necastro/drama/york/play_01.txt (accessed 15 October 2012).


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Клековкін О. Сакральний театр: Ґенеза. Форми. Поетика. (Структурно-типологічне дослідження) : монографія / О. Ю. Клековкін. – К. : Київський державний інститут театрального мистецтва ім. Карпенка-Карого, 2002. – 272 с.

 

Пастушук Г. Блазень як інтерпретатор: Шекспір і сучасність / Г. Пастушук // Питання літературознавства : науковий збірник. – Чернівці : Рута, 2006. – Вип. 72. – С. 260–273.

 

Пастушук Г. Єлизаветинські блазні як рецептивний потенціал Шекспірової драми / Г. Пастушук // Шекспірівсьий дискурс [гол. ред. Торкут Н. М.]. – Запоріжжя : КПУ, 2011. – Вип. 2. – С. 114–140.

 

Пастушук Г. Сценічні прототипи блазня в англійській алегоричній драмі XIV–XVI ст. / Г. Пастушук // Літературознавчі обрії. Праці молодих учених. – К. : Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України, 2009. – Вип. 14. – С. 153–160.

 

Пастушук Г. Транспозиція біблійного дурня і фольклорного блазня в англійській літературі пізнього Середньовіччя / Г. Пастушук // Питання літературознавства : наук. збірник. – Чернівці : Рута, 2005. – Вип. 69. – С. 198–208.

 

Торкут Н. Трагічне крещендо Шекспірової музи / Наталія Миколаївна Торкут // Шекспір В. Трагедії. – Харків : Фоліо, 2004. – С. 3–38.

 

Червінська О. В. Специфіка парадигми „театральний реципієнт” / О. В. Червінська // Психологічні аспекти актуальної рецепції тексту: Теоретико-методологічний погляд на сучасну практику словесної культури : науковий посібник. – Чернівці : Книги – ХХІ, 2009. – С. 93–100.

 

Шекспір В. Твори : в 6 т. / Вільям Шекспір. – К. : Дніпро, 1986. – Т. 5. – 693 с.

 

Шекспир В. Трагедии. Сонеты / Вильям Шекспир. – М. : Худож. лит., 1968. – 733 с. – (Библиотека всемирной литературы. Серия первая. Т. 36).

 

Busby O. M. Studies in the Development of the Fool in the Elizabethan Drama / Olive Mary Busby. – London : Oxford University Press, 1923. – 87 p.

 

The Complete Works of W. Shakespeare. – Kent : Wordsworth Eds, 1999. – 1263 p.

 

Cooper H. Shakespeare and the Medieval World / Helen Cooper. – London : The Arden Critical Companions to Shakespeare, 2010. – 272 p.

 

Cooper H. Shakespeare and the Middle Ages : [Inaugural Lecture Delivered 29 April 2005] / Helen Cooper. – Cambridge : Cambridge University Press, 2005 – 38 p.

 

Cooper H. Shakespeare and the Mystery Plays / Helen Cooper // Shakespeare and Elizabethan Popular Culture, ed. Stuart Gillespie and Neil Rhodes. – London : Arden Shakespeare, 2006. – P. 18–41.

 

Cox J. D. The Devil and the Sacred in English Drama, 1350–1642 [Electronic resource] / John D. Cox. – Cambridge : Cambridge University Press, 2000. – 257 p. – Available at : http://ebooks.cambridge.org/chapter.jsf?bid=CBO9780511483271&cid=CBO9780511483271A017.

 

Drake J. A. Macbeth [Electronic resource] / Alfred J. Drake // Shakespeare Notes. – Available at : http://www.limbsofalarbus.com/2011/11/current-status-of-notes-list.html#!/.

 

Eckhardt E. Die Lustige Person Im Älteren Englischen Drama (Bis 1642) / Edward Eckhardt [FACSIMILE: Untersuchungen und Texte aus der deutschen und englischen Philologie. Bd. XVII]. – Berlin : Mayer&Muller, 1902. – 478 S.

 

Everyman and Medieval Miracle Plays / [Edited with an introduction by A. C. Cawley]. – London, 1970. – 283 p.

 

Gurr A. The Shakespearean Stage 1574–1642 / Andrew Gurr. – Cambridge : Cambridge University Press, 1999. – 280 p.

 

Pollard A. W. English miracle plays, moralities, and interludes; specimens of the pre-Elizabethan drama [Electronic resource] / Alfred William Pollard. – 23 p. – Available at : http://www.ebooksread.com/authors-eng.

 

Schreyer K. “Here’s a knocking indeed!”: Macbeth and the Harrowing of Hell [Electronic resource] / Kurt Schreyer // The Upstart Crow (January 1, 2010). – Available at : www.thefreelibrary.com.

 

The Towneley Plays [Electronic resource]. – Available at : http://blocksclass.com/libr/TownleyPlays.htm.

 

Wickham G. Hell-Castle and its Door-Keeper [Electronic resource] / Glynne Wickham // Shakespeare Survey, Volume 19: Macbeth. Ed. Kenneth Muir. Cambridge University Press, 1966. Cambridge Collections Online. Cambridge University Press. – Available at : http://cco.cambridge.org/extract?id=ccol0521064325_CCOL0521064325A007.

 

The York Cycle, 48 Anonymous Plays [Electronic resource] . – Available at : http://machias.edu/faculty/necastro/drama/york/play_01.txt.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2013 Halyna Pastushuk

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Журнал публікує наукові роботи на умовах: Creative Commons Attribution 4.0 International License 

 

 

Pytannia literaturoznavstva
ISSN 2306-2908 
Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
2 Kotsiubynsky str., Chernivtsi 58012, Ukraine