Смислова партитура роману, спрямованого до музики

Svitlana Macenka

Анотація


Виходячи із позиції продуктивної взаємодії музики та літератури в межах роману, їхній діалогічний зв’язок представлено на семантичному рівні тексту. За цього обидва види мистецтва розглядаються як такі, що схильні до синтезу, і виявляють у спільному просторі функціонування нові якості, які є його наслідком. До цих якостей, зокрема, належать часткова семантизація музики у смисловому полі роману і часткова десемантизація мови під впливом музики. Відтак поняття „смислової партитури роману” покликане за цих умов наголосити на музиці, яка стала текстом, отже, порушити проблему музичної семантики у контексті смислового поля роману. На прикладі „Доктора Фаустуса” Томаса Манна мовиться про потенціювання завдяки музичному тексту смислу роману, який прагне стати музикою.

Ключові слова


роман, спрямований до музики; музичний текст; партитура роману; Томас Манн

Повний текст:

PDF

Посилання


Aramovskyi M. Muzykalnyi tiekst. Struktura i svoistva [Musical Text. Structure and Properties]. Moscow, 1998, 344 p. (in Russian).

Bakhtin M. M. Probliemy tvorchestva Dostoievskogo [Dostoevsky's Ouevre's Problems]. Kyiv, 1994, 510 p. (in Russian).

Kristeva J. Bakhtin, slovo, dialog i roman [Bakhtin, Word, Dialogue and Novel]. In: Frantsuzskaia siemiotika: Ot strukturalizma k poststrukturalizmu [French semiotics: Structuralism to Poststructuralism]. Moscow, 2000, pp. 427–457. (in Russian).

Mann Th. Doktor Faustus [Doctor Faustus]. Kharkiv, 2011, 575 p. (in Ukrainian).

Lotman Yu. M. Vnutri mysliashchih mirov [Inside the Thinking Worlds]. In: Semiosfiera [Semiosphere]. St. Petersburg, 2000, pp. 150–390. (in Russian).

Sukhantseva V. K. Muzyka kak mir chielovieka. Ot ideii vsieliennoi – k filosofii muzyki [Music as the World of a Man. From the Idea of the Universe to the Philosophy of Music]. Kyiv, 2000, 176 p. (in Russian).

Börnchen S. Kryptenhall. Allegorie von Schrift, Stimme und Musik in Thomas Manns “Doktor Faustus”. München, 2006, 347 S.

Fähnrich H. Thomas Manns episches Musizieren im Sinne Richard Wagners: Parodie und Konkurrenz. Frankfurt am Mein, 1986, 498 S.

Fukač Jiři. Das Begriffsystem der musikalischen Kommunikation. Wien, Köln, Weimar, 1994, 123 S.

Huber M. Text und Musik: musikalische Zeichen um narrativen und ideologischen Funktionszusammenhang ausgewählter Erzähltexte des 20. Jahrhunderts. Frankfurt am Main, Berlin, New York, Paris, Wien, 1992, 244 S.

Mann Thomas. Betrachtungen eines Unpolitischen. In: Gesammelte Werke in 13 Bänden [GW]. Frankfurt am Main, 1974, Bd. XII, S. 7–589.

Mann Th. Doktor Faustus. Die Entstehung des Doktor Faustus. Frankfurt am Main, 1967, 848 S.

Novalis. Schriften. Die Werke Friedrich von Hardenberg. Bd. 3. : Das philosophische Werk II. Stuttgart, 1960, 1076 S.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Арамовский М. Музыкальный текст. Структура и свойства / М. Арамовский. – М. : Композитор, 1998. – 344 с.

 

Бахтин М. М. Проблемы творчества Достоевского / Михаил Михайлович Бахтин. – [5-е изд., дополн.]. – К. : Next, 1994. – 510 c.

 

Кристева Ю. Бахтин, слово, диалог и роман / Юлия Кристева // Французская семиотика: От структурализма к постструктурализму ; [пер. с фр. и вступ. ст. Г. К. Косикова]. – М. : Издательская группа „Прогресс”, 2000. – С. 427–457.

 

Манн Т. Доктор Фаустус : [роман] / Томас Манн ; [пер. з нім. Є. О. Поповича; передмова та примітки Д. С. Наливайка]. – Харків : Фоліо, 2011. – 575 с. – (Б-ка світової літ.).

 

Лотман Ю. М. Внутри мыслящих миров / Ю. М. Лотман // Семиосфера. – СПб. : Искусство–СПБ, 2000. – С. 150–390.

 

Суханцева В. К. Музыка как мир человека. От идеи вселенной – к философии музыки / В. К. Суханцева. – К. : Факт, 2000. – 176 с.

 

Börnchen S. Kryptenhall. Allegorie von Schrift, Stimme und Musik in Thomas Manns „Doktor Faustus” / Stefan Börnchen. – München : Wilhelm Fink Verlag, 2006. – 347 S.

 

Fähnrich H. Thomas Manns episches Musizieren im Sinne Richard Wagners: Parodie und Konkurrenz / Hermann Fähnrich ; [hrsg. von Maria Hülle-keeding]. – Frankfurt am Mein : Herchen, 1986. – 498 S.

 

Fukač J. Das Begriffsystem der musikalischen Kommunikation / Jiři Fukač. – Wien; Köln; Weimar : Böhlau, 1994. – 123 S. – (Stichwort Musikwissenschaft).

 

Huber M. Text und Musik: musikalische Zeichen um narrativen und ideologischen Funktionszusammenhang ausgewählter Erzähltexte des 20. Jahrhunderts / Martin Huber. – Frankfurt am Main; Berlin; New York; Paris; Wien : Lang, 1992. – 244 S. (Münchener Studien zur literarischen Kultur in Deutschland ; Bd. 12).

 

Mann Th. Betrachtungen eines Unpolitischen / Thomas Mann // Gesammelte Werke in 13 Bänden [GW]. – Bd. XII. – Frankfurt am Main : Fischer, 1974. – S. 7–589.

 

Mann Th. Doktor Faustus : [roman]. Die Entstehung des Doktor Faustus : [Roman eines Romans] / Thomas Mann. – Frankfurt am Main : S. Fischer Verlag, 1967. – 848 S.

 

Novalis. Schriften. Die Werke Friedrich von Hardenberg. – Bd. 3. : Das philosophische Werk II ; [hrsg. von Richard Samuel, Hans-Joachim Mähl und Gerhard Schulz]. – Stuttgart : Kohlhammer, 1960. – 1076 S.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2013 Svitlana Macenka

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Журнал публікує наукові роботи на умовах: Creative Commons Attribution 4.0 International License 

 

 

Pytannia literaturoznavstva
ISSN 2306-2908 
Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
2 Kotsiubynsky str., Chernivtsi 58012, Ukraine