Genre Innovations in Contemporary Dramaturgy: Crossover Drama

Yevheniy Vasilyev

Abstract


The article discusses the genre ofcrossover drama, borrowed from cinema (where it is a genre in which storylines of two or more works and characters of different movies intersect) and widespread in contemporary drama. The functioning of crossover in the history of Western and national film and in popular literature of the twentieth century is considered. The examples of crossover drama in the history of the twentieth century dramaturgy (“Crazy Jourdain” by M. Bulgakov, “Naked King”, “Shadow”, “Cinderella” by E. Schwartz, “Memorial Prayer” by G. Gorin) are researched. Genre and plot peculiarities, the characters of the crossover plays in contemporary drama (end of the 20th – beginning of the 21st century) are analyzed on material of the plays by D. Bavilskiy, Y. Barhatov, C. Churchill, V. Dibrova, V. Durnenkov, B. Friel, V. Sorokin, T. Stoppard, M. Vishnyek. The typology of contemporary crossover drama is also suggested: the fictional crossover in which various characters of different fictional worlds intersect (Hamlet, Othello, Lady Macbeth, Juliet, King Lear with his daughters, Titania in “Hamlet and Juliet” by Yuri Barhatov); the quasi-documentary crossover in which real historical persons cross (Lenin, Joyce and Tzara interact in “Travesti” by Tom Stoppard); the crossover of a mixed type in which real historical persons interact with dramatis personae of the fictional worlds (Chekhov's characters come in contact with their creator in “Chekhov Machine”by Matei Vishnyek; Beckett and Godot arecrossed in “The Last Godot” by the same author).

Keywords


contemporary drama; dramatic genres; crossover; crossover drama; plot; character; genre specificity; typology

References


Barkhatov Y. Gamlet i Dzhul'etta [Hamlet and Juliet]. Available at: http://shakespeare.zp.ua/texts.item.85/ (accessed 15 November 2016). (in Russian).

Bakhtin M. Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity]. Moscow, 1979, 424 p. (in Russian).

Bulychev K. Alisa v Gusliare [Alice in Gusliar city]. In: Alisa v Gusliare. Moscow, 2000, pp. 9 – 38. (in Russian).

Vishnek M. Mashina Chekhov [Chekhov Machine]. Moscow, 2009, 64 p. (in Russian).

Golovchiner V. E. Epicheskaia drama v russkoi literature XX veka [Epic drama in Russian literature of the 20th century]. Tomsk, 2007, 320 p. (in Russian).

Gorin G. Pominal'naia molitva [Memorial prayer]. In: Korolevskie igry. Moscow, 1997, pp. 214–262. (in Russian).

Zakharieva I. Primety stalinskoi epokhi v skazochnoi p'ese Evgeniia Shvartsa “Ten'” [Signs of the Stalin era in a fabulous play “Shadow” by Eugene Schwartz]. Available at: http://liternet.bg/publish23/i_zaharieva/evgenij-shvarc.htm (accessed 15 November 2016). (in Russian).

Kataev V. B. Igra v oskolki [Playing in fragments]. Moscow, 2002, 252 p. (in Russian).

Sorokin V. Kapital [Capital]. Moscow, 2007, 368 p. (in Russian).

Stoppard T. Izobretenie liubvi [Invention of love]. Saint-Petersburg, 2009, 254 p. (in Russian).

Cherchil K. Top girls. In: Antologiia sovremennoi britanskoi dramaturgii. Moscow, 2008, pp. 19–116. (in Russian).

Shvarts E. Obyknovennoe chudo [An ordinary miracle]. Moscow, 2008, 640 p. (in Russian).

Shvarts E. Zolushka [Cinderella]. Available at: http://dramateshka.ru/index.php/sh/3211-shvarc-e-zolushka (accessed 15 November 2016). (in Russian).

Shruba M. Chekhovskie reministsentsii v p'esakh Akunina, Sorokina, Glovatskogo i Memeta [Chekhov's reminiscences in plays by Akunin, Sorokin, Glovatsky and Mamet]. Philologica, 2012, no. 9, pp. 242–257. (in Russian).


GOST Style Citations


Бархатов Ю. Гамлет и Джульетта [Электронный ресурс] / Юрий Бархатов. – Режим доступа : http://shakespeare.zp.ua/texts.item.85/.

Бахтин М. Эстетика словесного творчества / Михаил Михайлович Бахтин. – М. : Искусство, 1979. – 424 с.

Булычев К. Алиса в Гусляре // Алиса в Гусляре / Кир Булычев. – М. : Армада; Альфа-книга, 2000. – С. 9–38.

Вишнек М. Машина Чехов / Матей Вишнек. – М. : Комментарии, 2009. – 64 с.

Головчинер В. Е. Эпическая драма в русской литературе ХХ века : монография. – Издание 2-е, доп. и испр. / Валентина Егоровна Головчинер. – Томск : Изд-во Томского гос. пед. ун-та, 2007. – 320 с.

Горин Г. Поминальная молитва // Королевские игры / Григорий Израилевич Горин. – М. : Стоок, 1997. – С. 214–262.

Захариева И. Приметы сталинской эпохи в сказочной пьесе Евгения Шварца „Тень” [Электронный ресурс] / Ирина Захариева – Режим доступа : http://liternet.bg/publish23/i_zaharieva/evgenij-shvarc.htm.

Катаев В. Б. Игра в осколки. Судьбы русской классики в эпоху постмодернизма / Владимир Борисович Катаев. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 2002. – 252 с.

Сорокин В. Капитал : полное собрание пьес / Владимир Георгиевич Сорокин. – М. : Захаров; ИП Богат, 2007. – 368 с.

Стоппард Т. Изобретение любви // Изобретение любви : пьесы / Стоппард Том. – СПб. : Азбука-классика, 2009. – С. 115–218.

Черчил К. Top girls / Кэрил Черчил // Антология современной британской драматургии. – М. : Новое литературное обозрение, 2008. – С. 19–116.

Шварц Е. Обыкновенное чудо / Евгений Львович Шварц. – М. : Эксмо, 2008. – 640 с.

Шварц Е. Золушка [Электронний ресурс] / Евгений Львович Шварц. – Режим доступа : http://dramateshka.ru/index.php/sh/3211-shvarc-e-zolushka.

Шруба М. Чеховские реминисценции в пьесах Акунина, Сорокина, Гловацкого и Мэмета (К типологии интертекстуальных приемов) / Манфред Шруба // Philologica. – 2012. – № 9. – С. 242–257. 





Copyright (c) 2016 Yevheniy Vasilyev

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The journal publishes research papers on terms: Creative Commons Attribution 4.0 International License 

 

Pytannia literaturoznavstva
ISSN 2306-2908 
Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
2 Kotsiubynsky str., Chernivtsi 58012, Ukraine